Majoritatea persoanelor nu știu la ce să se aştepte când merg prima data la un psiholog. Posibil îşi imaginează că imediat o să „le citească” gândurile, că vor folosi cuvinte specifice psihologiei şi că nu vor înţelege nimic sau îşi imaginează o scena dintr-un film văzut la televizor.

Cel mai mult pe potenţialii clienţi îi preocupă confidenţialitatea, mulţi îşi imaginează că psihologii bârfesc despre cele mai profunde secrete ale clienţilor la prânz cu colegii lor. Vreau să vă spun un secret: psihologii se aseamănă mult cu persoane care au alte profesii. Acesta este concomitent o noutate bună şi nu prea: pentru a fi buni în ceea ce facem, noi la rândul nostru am stat în celălalt fotoliu. Noi ştim cum e „să-ţi pui sufletul pe tavă” şi ştim că dacă plăteşti bani pentru a te afla în aceeaşi camera cu noi, atunci ar fi bine să merite banii achitaţi.

În timp ce familia ta şi prietenii tăi pot să-ţi ofere suport, în cele mai mult cazuri ai nevoie de un profesionist care nu este influenţat şi va avea o atitudine mai obiectivă faţă de evenimentele din viaţa ta. Dacă te gândești să apelezi la un psiholog, în continuare sunt prezentate nişte sugestii care ar putea să diminueze din frica de a apela la un psiholog.

Nu credem că eşti nebun.

Psihologii sunt instruiţi să vadă imaginea generală. Tu eşti aşa cum eşti datorită mediului, genelor, societății şi familiei. Noi înţelegem  că multe din deprinderile sau modalităţile tale de a gândi  reprezintă strategii de a face faţă vieții. Noi nu te vom numi nebun şi nu te vom judeca.

Noi nu discutăm despre tine la prânz.

Oricât de fascinant nu ar fi istoria unui client, buzele mele sunt sigilate. Eu aşi putea să discut cazul unui client, atunci când caut suport din partea supervizorului sau a unui coleg expert, dar în aceste cazuri nu ofer nume sau alţi indicatori care ar putea dezvălui identitatea clientului.

Schimbarea este foarte dificilă.

Oamenii se schimba atunci când sunt prinși la colţ şi nu au de ales. Atunci când adresaţi întrebarea „De câte ședințe este nevoie ca să depăşesc situaţia?”  noi nu putem oferi un răspuns. „Ce aşi putea face diferit şi ce mod eu pot contribui pentru a depăşi situaţia?” este o întrebare mult mai potrivită.

Este obositor să ascultăm cum dai vina pe ceilalţi

Cei mai buni clienți sunt cei care înţeleg că unica persoană pe care o poţi controla este pe tine însuţi. Să explorezi rănile din prezent şi din trecut reprezintă o parte importantă a lucrului, dar mai important este să înţelegi ce vei face cu viaţa ta atunci când auzi alarma deşteptătorului dimineaţa. Dacă nu eşti gata să încetezi să dai vina pe alţii, atunci posibil nu eşti gata să faci o schimbare în bine pentru sănătatea ta mintală.

Nu poţi să ne şochezi

Faptul că ai făcut sex cu fostul iubit poate fi percepută ca fiind crima secolului pentru tine, dar acest lucru nu ne destabilizează pe noi. Este viaţa şi deciziile tale îţi aparţin. Chiar dacă ar fi ceva care poate să ne şocheze, înseamnă că eşti în locul potrivit.

Ceea ce trebuie tu să faci nu se rezumă doar la discuţii.

99% din rezultat depinde de ce vei face după ce te vei ridica din fotoliu şi vei ieşi din cabinet. Ai mai multă grijă de minte şi de corpul tău? Îţi setezi capcane emoţionale în care cazi singur? Reacţionezi în mod matur atunci când familia ta te irita pentru a mia oară? Consilierea psihologică este asemenea învăţării fotbalului, la un moment dat va trebui să alegi şi să pui în practică cele învăţate.

Nu aştepta până în ultimul moment

Este firesc să divulgi informaţie importantă sau ruşinoasă chiar înainte de a pleca. Psihologii numesc acest lucru „comentariul în drum spre uşă” şi ne pune într-o situaţie dificilă, în care noi dorim să te ajutăm pe de o parte, dar trebuie să fim respectuoși cu clientul care urmează după tine. Dacă este o urgenţă, este absolut important să ceri ajutor. Dar dacă este o dramă din trecut care poate aştepta o săptămână, atunci ai răbdare.

Nu este un  TV show

La TV cel mai des psihologii sunt prezentați ca nişte fiinţe mecanizate care încep fiecare propoziţie cu: „Iar dvs. ce credeţi despre asta?”  şi acesta este un model care este perpetuat de către presă, fiind unul eronat şi doar un clişeu. Cred ca în 90% din cazuri sunt întrebată dacă în cabinetul meu de psihologie este o canapea şi daca clienţii stau întinşi pe canapea. Şi persoanele sunt surprinse când le spun ca în cabinetul meu sunt doar fotolii.

Şi noi suntem oameni

Atenție! Şi noi putem fi neliniştiţi, şi noi ne confruntăm cu probleme de relaţie. Şi atunci apare întrebarea firească dacă psihologii tot au probleme, atunci cum pot să-i ajute pe alţii? Anume prin faptul că suntem imperfecți şi că am trecut prin situaţii similare putem fi alături de voi şi emoţiile voastre care nu vor fi judecate.  Mulţi psihologi şi-au ales această profesie pentru că au nevoie de mult lucru asupra propriei persoane. Iată de ce aveţi răbdare cu noi şi noi vom avea răbdare pentru voi. Nu există panaceea pentru a fi o fiinţă umană, dar există soluţii şi strategii pentru a îmbunătăţi starea psihică şi a redobândi echilibrul interior.

Noi nu uităm de tine

Uneori mă gândesc la foştii mei clienţi. Asta nu înseamnă că va caut pe Google (lucru care nu este etic!), dar sper că sunteţi fericiţi şi vă simţiţi mult mai bine decât atunci când aţi intrat la mine în cabinet pentru prima dată. Psihologii învaţă nişte lecţii de la clienții lor şi uneori le aplicăm în viaţa noastră sau în lucrul cu alţi clienţi. Şi noi vrem să ştiţi că noi vă suntem recunoscători pentru asta!

Cum e sa fii Psiholog?

cabinetchisinauconsilieredesprepsihologpsihologica

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *